PANORAMA 1453
Burası Topkapı, İstanbul kuşatmasının en çetin geçtiği, aşılamaz denilen surların aşıldığı, kutlu askerlerin bekledikleri günün yaşandığı yer… İstanbul’un fethe açılan kapısı… Burada İstanbul`un fethine yeniden tanık olacak ve kente giriliş anını neredeyse aynen yaşayacaksınız. Macar topçu ustası Urban`ın döktüğü toplara dokunup Kostantinopolis`in surlarına doğru onların patlamalarına şahit olacaksınız. Sultan II.Mehmed`in binlerce askerinin tekbir seslerini ve Mehter Marşı`nı duyup, belki de eşlik edeceksiniz.
Burası 14 yıl önce Topkapı`daki Trakya Otogarı`nın olduğu, bugün ise “Topkapı Kültür Parkı”nın bulunduğu yer. Solunuza bakınca Edirnekapı`daki surları, karşıya bakınca Topkapı Surları`nı yani Kostantinopolis`e ilk Türk askerinin girdiği kapıyı ve sağınıza dönünce de Silivrikapı`daki surları görürsünüz.
İşte Sultan II. Mehmed`in “Fatih” unvanını alışına şahit
olacağınız ve İstanbul`un fethini yaşayacağınız yer tam da burası. Panorama’nın
kalbi olan resim, 38 metre çaplı bir yarım küre üzerine yapılmıştır. Yarım kürenin iç yüzeyini kaplayan resim, 2350 m2 olup, resimle ziyaretçi platformu
arasındaki 650 m2`lik 3 boyutlu objeler platformuyla birlikte, toplam 3000
m2`lik dev bir büyüklüğe ulaşmakta ve ziyaretçiyi her yönden kuşatmaktadır.
Müzenin, panoramik resim ile ilgili çalışmalarına 2005 yılında başlanmış, 2008 yılında tamamlanmıştır. Bu çalışma 8 sanatçı tarafından yapılmıştır. Resimde
10.000 figür çizimi vardır. Surlardaki yıkılmış bölgeler ve bu bölgelerin
büyüklükleri, İstanbul`un ilk belediye başkanı olan Hızır Bey`e, surların
tamiri ile ilgili olarak sunulmuş bir rapora dayanmaktadır. Çerçevesi ve sınırı
olan bir resim, ne kadar derinlik ve üç boyut duygusu uyandırırsa uyandırsın
çerçevesini ya da sınırını görebiliyorsanız,onun sizden ne kadar uzakta asılı
olduğunu anlarsınız. “İSTANBUL 1453 Panoramik Müzesi”ndeki çalışmada resmin
bittiği yer diye bir şey olmadığı için, resme bakan kişi optik
alışkanlıklarıyla eserin gerçek boyutlarını kavrayamayacaktır. İzleyici,
platforma çıktığı anda 10 saniye kadar sürecek bir şok yaşamaktadır. Bu durum,
resmin gerçekliğini ve boyutlarını kavramayı sağlayacak referanslar, başlangıç
ve bitiş gibi dayanak noktaları bulamamanın şaşkınlığıdır. Burası insana,
kapalı bir mekâna girildiği halde, bir şekilde tekrar üç boyutlu dış mekâna
çıkılmış duygusunu yaşatmaktadır.
Yorumlar
Yorum Gönder