GALATA MEVLEVİHANESİ MÜZESİ
Beyoğlu'nda
İstiklal Caddesi'nin bir ucunda, Tünel meydanından Galipdede Caddesi'nden
aşağıya doğru inmeden hemen solda tarihi Cümle kapısıyla Galata Mevlevihanesi
Müzesi sizi karşılar. Yakın zamana kadar pek bilinmeyen ve Divan Edebiyatı
Müzesi adıyla anılan müze, 2007 yılından itibaren gerçekleşen restorasyonlarla
Galata Mevlevihanesi Müzesi adı ve konspetiyle yenilenerek 21 Kasım 2011 günü
yeniden ziyarete açılmıştır. 17. Yüzyılın en önemli Divan Edebiyatı
şairlerinden olup aynı zamanda tekkenin şeyhi olan Şeyh Galib (Mehmet Esas
Dede)'Nin de türbesi bulunan Müzenin kurulu olduğu külliye, Osmanlı döneminde
Galata, Galipdede ve Kulekapısı Mevlevihanesi adlarıyla da anılmakta olup 1481
yılında kurulmuş olan "Galata Sarayı Endurun Mektebi" ile birlikte
Beyoğlu'ndaki en önemli Osmanlı eserlerindendir. Galata Mevlevihanesi II.
Bayezid (1447 - 1512) döneminde 1491 deAfyon Mevlevihanesi Şeyhi Divane (Semaî)
Mehmed (Çelebi) Dede tarafından İskender Paşa'nın Galata'daki arazisi üzerinde
kurulan İstanbul'un ilk Mevlevihanesidir. "Küçük Kıyamet" adı verilen
1509 İstanbul depreminden etkilenen Mevlevihane yapıları 17.yüzyıl başından
itibaren birçok onarım ve yenilemeler geçirerek büyük birkülliye halini
almıştır. Bilinen ilk onarım 1649/ 50 tarihinde Tersane ve Matbah Emini İsmail
Ağa'nın imar faaliyetleridir. 1765 de Büyük Tophane yangınında hasar gören
Mevlevihane aynı yıl Sultan III. Mustafa (1717 - 1774) tarafından Sultan Yenişehirli
Osman Efendi bina emini tayin edilerek onarılmıştır. 1791 de Şeyh Galib'in
meşihata atanmasıyla Sultan III. Selim'in (1761-1807) gerçekleştirdiği
onarımlar sonucunda Mevlevihane yenilenmiştir. 19.yüzyılda Sultan II. Mahmud
döneminde (1784 - 1839) 1819 ile 1835 yıllarında, Sultan Abdulmecid (1823 -
1861) döneminde 1851 ile 1859 yıllarındaki imar faaliyetleriyle Mevlevihane son
şeklini almıştır.13 Aralık 1925 ve 677 sayılı Tekke ve Zaviyelerle Türbelerin
Seddine ve Türbedarlıklar ile Bir Takım Unvanların Men ve İlgasına Dair kanun
gereğince Mevlevihane fonksiyonu sona ermiş, İstanbul Vilayeti Meclisi
Umumi'nin kararıyla Semahane binası İlk Mektep olarak kullanılmaya
başlanmıştır. 35. İlkokul olarak hizmet verdikten sonra 2 Ekim 1946 tarihli
Bakanlar Kurulu Kararı ile Semahane müze olması için Maarif Vekâleti 'ne
devredilmiştir.
Müze olarak yeniden işlev görmesi ve çevre düzenlemesi ise
İstanbul 2010 Avrupa Kültür Başkenti Ajansı katkılarıyla gerçekleşmiştir. İAKB
Ajansı çalışmalarına 2009 yılında başlanmış, ilk olarakHalet Said Efendi
Türbesi ve Şeyh Galip Türbeleri restore edilmiştir. Semahane binasında
gerçekleşen "Müze Teşhir Tanzim ve Çevre Düzenlemesi" çalışmalarıyla
projesi ve uygulaması ile çevre düzenlemeleri gerçekleştirildikten sonra Galata
Mevlevihanesi 21 Kasım 2011 günü çağdaş müzecilik anlayışıyla yeniden ziyarete
açılmıştır.
MÜZENİN BÖLÜMLERİ
Bahçede Şeyh Galip Türbesi ve Halet Efendi Türbeleri
ziyarete açılmıştır. Müze sergi makamları Semahane binasında yer almaktadır.
SemahanegirişindeSema alanı, alt katta Derviş Odaları ile üst kat mahfiller
olmak üzere üç katlı bir plandan oluşmaktadır.
a) Semahane (Giriş);
Galipdede Caddesi üzerindeki Semahane'nin Cümle Kapısı'ndan
girilip orta avluya vardığınızda sizi mermer döşemeli yoldan girilen Semahane
binası karşılar. Üzerinde Sultan Abdülmecid dönemine ait onarıma işaret eden
kapıdan girdiğinizde ceviz ağacından döşemeli Sema alanı sizi karşılar. Divan
Edebiyatı Müzesi döneminde bu alanın etrafına yerleştirilen ve mekânın
bütünlüğünü bozan vitrinler son restorasyonlardakaldırılarak özgün mimari doku
ortaya çıkarılmıştır. Duvar ve tavanda bulunan kalem işlerinin temizliği
yapılmış, tavanın ortasında bulunan sonradan getirilip yerleştirilen buraya
statik açıdan uygun olmayan Sultan Abdulmecid Türbesi avizesi iade edilmiştir.
Sol tarafta Bacılar Dairesi adı verilen Kadınlar Maksuresi, üst katlarda ise
mahfiller görülmektedir.
b) Derviş Odaları
(Alt kat) Sergilemesi;
Müzenin ana konusu Derviş odalarında anlatılmaktadır.
Sufilik ve tarikatlar ile başlanarak bu bölüm Son Mevleviler konusuylaile sona
ermektedir.
Gezi sırasına göre; Soldan ilk oda buluntular, ikinci oda
ikinci odateber, keşkülü fukara, mutteka, nefir ve tacı şerif gibi tarikat
eşyaları, üçüncü oda Matbah-ı Şerif, dördüncü odada Mevlevi kıyafetleri ve
Galata Mevlevihanesi tarihçesi, anlatılarak özgün bağdadi duvar dokusu
görülmektedir.
Orta holün karşısındaki beşinci oda Mesnevi, orta holün sağ
tarafındaki odalarda, oda vitrinler şeklinde Derviş odaları canlandırılmıştır.
Altıncı oda Mevlevilik ve Edebiyat, yedinci oda Mevlevilikte İbadet ve zikir,
sekizinci oda Mevlevilik ve Tekke Musikisi, dokuzuncu oda Mevlevilik ve Güzel
Sanatlar sergilemesinden sonra onuncu odada Mevlevi Dedesi önünde bir semazen
figürünün görüleceği hologram gösterisi mevcuttur.Onbirinci ve son oda ise
"Son Mevleviler" konuludur.
Derviş odalarının orta meydanında vitrin içinde Gülabdan ve
kandil sergilemeleriyle, oturma grupları, Müzenin tarihinin anlatıldığı
sinevizyon gösterisi; mekanın duvarlarında hat levhaları, Mevlevihane'nin eski
fotoğrafları, Türkiye ve dünya Mevlevihaneleri haritaları mevcuttur.
c) Mahfiller (Üst
Kat);
Semahane'nin mihrap hariç üç bir yanını çevreleyen ve Sema
alanına bakan mahfillerde Müze koleksiyonundaki diğer eserler sergilenmektedir.
Soldan başlayarak üst kat arka oda ve mahfillerde sırasıyla;Mustafa Düzgünman
ve Ebru sergisi, Hat Sanatı sergisi, Hilye-i Şerif levhaları sergisi, Mıtrıb
Maksuresi'nden geçilerek sağ bölümde Çelebi Mahfili, Hünkar Mahfili be
devamında Mehter ve Müzik aletleri sergilemeleri görülebilir.
Osmanlı döneminde yabancıların Mevlevihaneyi ziyaretlerinde
Sema törenlerini izlediği bölüm olan Ecnebiler Mahfili duvarları Adolphe
Jean-Baptiste Bayot,Emedeo Preziosi'nin Galata Mevlevihanesi'ni resmettikleri
gravürleri ve Hans Christian Andersen'in Mevlevihaneyi ziyaretinden sonra
izlenimleri bulunmaktadır.
Yorumlar
Yorum Gönder